Szolgáltatások

Az elemi rehabilitációs szolgáltatás azon szolgáltatás, mely révén a látássérült, látássérültté váló személyek olyan ismeretekre tesznek szert, ami az önálló életvitelt biztosítja számukra hosszú távon. A megváltozott élethelyzetben új, komplex ismeretekre van szüksége mindenkinek, melyeket hatékonyabb és gyorsabb évtizedes tapasztalatokon alapuló forrásokból nyerni. A mindennapok rutin tevékenységei a gyengénlátás, vagy a látás hiánya, valamint egyéb társuló sérülések esetén új módszerek, technikák és eszközök megismerése, kipróbálása, elsajátítása révén önálló és biztonságos hétköznapokat, sőt kiegyensúlyozottabb életet kínál. Tapasztalatunk szerint a látássérült személy hozzátartozói is könnyebben szervezik újra a közös családi életüket, amint a látássérült személy önállósága fokozatosan emelkedik. Melyek is tehát azok a területek, melyek lelki és gyakorlatias téren kínálják és nyújtják az önállóság kulcsát?   Az elemi rehabilitációs szolgáltatás moduljai:

Funkcionális látásvizsgálat

A szolgáltatás igénybevételének kiinduló és kötelező eleme – az adott látásállapot függvényében -, amely meghatározza az egyéni rehabilitáció további lépéseit. A vizsgálatot rehabilitációs tanár vagy gyógypedagógus végzi adaptált, illetve szubjektív vizsgáló eszközök használatával. Cél a különböző vizuális funkciók (közeli és távoli látásélesség, kontrasztlátás, színlátás, perifériás és centrális látótér, fényhez és sötéthez való alkalmazkodási képesség) és az olvasási képesség feltérképezésével meghatározni, hogy a vizsgált személy a meglévő látását praktikusan hogyan tudja a lehető legoptimálisabban használni.

Rehabilitációs felmérés

A szolgáltatás igénybevételének kiinduló és kötelező eleme, amely meghatározza az egyéni rehabilitáció további lépéseit. A felmérést rehabilitációs tanár vagy gyógypedagógus végzi, amely személyre szabottan, egyéni beszélgetés keretében történik. A beszélgetés során megismerkedünk a jelentkező élethelyzetével és felmérjük, hogy milyen rehabilitációs szolgáltatásra van szüksége a különböző területeken: például: közlekedés, önellátás, háztartási munkák, munkavégzés, olvasás, számítógép-használat.

Szociális rehabilitáció

A szociális rehabilitáció során lehetőség nyílik a látássérült személy igényeinek, szükségleteinek, élethelyzetének, családi és baráti kapcsolatainak pontosabb megismerésére, a számukra biztosított fejlesztő tevékenységek összehangolására. Feladatok közé tartozik a látássérülés típusától és az akadályozottság mértékétől függően a szociális kompetenciák, készségek, képességek erősítése, valamint a társadalmi pozíció javítása és szinten tartása. Cél a látássérült személy önállóságának, megfelelő működésének és körülményeinek helyreállítása például a társas kapcsolatok helyreállítása, valamint pótlása, keresetkiesés vagy csökkenés, egészségkárosodás következtében jelentkező többletkiadások esetén tanácsadás; pénzbeli támogatások eléréséhez szükséges segítségnyújtás, valamint az ezekhez szükséges hivatalos iratok beszerzése, pótlása is.

Pszichológiai rehabilitáció

A pszichológiai rehabilitáció segítségével a látássérült személy – nehézségek, zavarok, terhelések, sőt olykor szomatikus betegségek és fenyegetettség közepette is – megtalálja helyét a társadalomban, és megfelelően tudja kezelni azokat a nehézségeket és változásokat, melyeknek ki van téve. A pszichológiai szolgáltatás egyéni és csoportos formában is történhet. Mozgás rehabilitáció – fizioterápia:   A mozgásállapot és az egyensúlyozó képesség, mozgáskoordináció felmérésével feltérképezzük a látássérült személy elemi rehabilitációját hátráltató azon problémás területeket, amelyek a fizioterápia eszköztárával kezelhetők, fejleszthetők. Tevékenységünk magában foglalja a látássérülés talaján megváltozott testtartásból és a poszt urális kontroll érintettsége miatt kialakult mozgásszervi panaszok terápiáját, és a károsodott mozgásfunkciók korrekcióját is.

Látástréning

Feladata a látásvizsgálatot végző szakember, a szemészorvos és/vagy az optometrista által javasolt optikai segédeszközök használatának megtanítása és gyakorlása. Optikai eszközzel az olvasásnak vagy az írásnak új módját kell megtanulni: pl. más olvasótávolságot kell megszokni, vagy az olvasó televízió segítségével történő írásnál nem a kezet, hanem a képernyőt kell nézni, és más hasonló technikák. A látástréning feladata továbbá a lokalizáció, a tekintet váltás, az álló és mozgó inger szemmel követésének és a pásztázás készségének fejlesztése, a látásprobléma (pl. a látótér szűkületének vagy látótérben lévő foltszerű kiesések kompenzálását segíti nagymértékben a jó pásztázási készség.

Tájékozódás és közlekedés

A tájékozódás és közlekedés tanítás nem csak a fehér bot használatának megtanításáról szól. Az önálló közlekedés feltételei bizonyos alapvető technikák, mint a védőtartások, irányfelvétel, vezetővonal követése, látó vezetővel való közlekedés technikái, információszerzési technikák és a tájékozódás egy adott környezetben. Az érzékszervek és érzékelés fejlesztése. Célja, hogy a látássérült személy, egyéni adottságainak – látásállapotának – megfelelően önállóan közlekedővé váljon. Feladata: zárt és nyitott térben, ismert és ismeretlen környezetben, különböző napszakokban és időjárási viszonyok között a biztonságos és önálló tájékozódáshoz, közlekedéshez szükséges technikák és készségek kialakítása, figyelembe véve az illető egyéni képességeit, adottságait.

Mindennapos tevékenységek és életvitelt segítő eszközök tanítása

A tevékenység célja azoknak a speciális technikáknak a megismertetése, amelyeknek segítségével a látássérült személy a mindennapos életfeladatokat el tudja végezni. A tréning feladatai az alábbi tevékenységek elvégzésének megtanítása vagy újratanítása: a személyes higiéné, az egészség megőrzéséhez szükséges tevékenységek (pl. gyógyszerek adagolása, lázmérés, sebkötözés stb.), az öltözködés, a mosás, vasalás, a pénzkezelés, a rendszerezés, a takarítás, a konyhai munkák, a varrás, a növényápolás, az életvitelt segítő eszközök használata, és sok más tevékenység az egyéni igények és szükségletek szerint.

Kommunikációs és számítástechnikai eszközök használatának tanítása

A tevékenység célja, hogy a kliensek megismerjék és elsajátítsák a számítógép-kezelés alapjait vagy megtanulják az addig vizuálisan kontrollált készségeik gyakorlásához szükséges adaptált technikákat (speciális eszközök használatát), és ezzel lehetőséget kapjanak arra, hogy kompenzálhassák a látáscsökkenésük miatti hátrányukat az információkhoz való hozzáférésben, a tájékozódásban és kapcsolattartásban. Az informatikai rehabilitáció nem kizárólag személyi számítógépek képernyőfelolvasó, képernyőnagyító programjainak használatát jelenti, hanem más, a mindennapi életben nélkülözhetetlen berendezések, életvitelt segítő eszközök használatát is, például: MP3-lejátszók, diktafonok, felolvasóval rendelkező telefonok, okos telefonok, okos TV, GPS, felolvasó gépek stb.

Adaptált gépírásoktatás

Az infokommunikációs eszközök használatához szükséges tíz ujjas gépírás ismerete. Gyengénlátó személyek esetében a számítógépre feltelepített képernyőnagyító program segítségével, míg funkcionális látással nem rendelkező személyek esetén képernyőolvasó program segítségével követhető nyomon az éppen írt szöveg.

Tapintható írás-olvasás tanítás

A látás nagyfokú romlása, vagy a teljes látásvesztés esetén akadályozottá, lehetetlenné válik az olvasás és írás képességének mértéke, az információcsere hagyományos, megszokott lehetőségei. Ilyenkor van szükség a tapintható írásrendszer megismerésére. A tevékenység célja újra megadni az olvasás és írás lehetőségét.   „Szolgáltatási rend ide kattintva letölthető”